سرمایه‌گذاری در ورزش به اقتصاد کمک می‌کند

مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام معتقد است سرمایه‌گذاری در ورزش میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را افزایش داده و شکوفایی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

«فرزاد فتاحی» در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام،اظهار کرد: اقتصاد علمی است که در همه حوزه‌ها نقش اصلی را بازی می کند و ورزش نیز از این امر مستثنی نیست. در دنیای کنونی ورزش دیگر یک تفریح و سرگرمی نیست بلکه یک صنعت پر سود است که توانائی بالایی در جذب سرمایه‌های خارجی پایدار دارد.

وی با بیان اینکه ورزش میدان رقابتی سالم برای تقابل ملت‌ها و ابزاری برای انتقال تفکرات فرهنگی است افزود: بخش اقتصادی ورزش است که این صنعت را پیش می‌برد و حوادث ورزشی تأثیرات شگرفی در اقتصاد کشورها ایجاد می‌کنند که رد پای این تأثیرات در مراحل گذار آنها به توسعه یافتگی یا ظهور اقتصادی مشهود است و در دنیای معاصر تعداد مدال‌های المپیک و جام‌های جهانی نمادی از قدرت اقتصادی، سیاسی و عرض اندام ابر قدرت‌های دنیا در مراحل پیشرفت و توسعه است به طوری که فضای ورزشی از شاخص‌های توسعه یک کشور محسوب شده و از لحاظ سیاسی ، صنعت محبوب و برجسته‌ای است که سیاست‌مداران توجه ویژه‌ای به آن دارند .

مدیر کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه تأثیر ورزش در ملل دنیا به گونه‌ای است که کشورهای عضو فدراسیون جهانی فوتبال فیفا (FIFA) از کشورهای عضو سازمان ملل متحد بیشتر هستند خاطر نشان کرد : اقتصاد ورزش به ارزیابی مسائل و الگوهای تخصیص بهینه منابع در سه بخش عملکرد ورزش ، تولیدات ورزش و توسعه آن می‌پردازد و صنعت ورزش به مجموعه فعالیت‌های مرتبط با تولید ، مبادله و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته می‌شود که در ارتقای ارزش افزوده نقش داشته باشد .

وی در تشریح ارزیابی نقش ورزش در کشورهای در حال توسعه گفت: ورزش در کشورهای توسعه یافته سهم قابل توجهی در مخارج خانوار دارد و در دهه‌های گذشته در کشورهای در حال توسعه نیز سهم ورزش در مخارج خانوار و بودجه دولت افزایش پیدا کرده است که نشان دهنده اهمیت و تمایل افراد به سمت ورزش است که البته برخی ورزش را ابزاری برای حرکت ملل در مسیر جهانی شدن و عامل مهمی در ایجاد تغییرات فرهنگ می دانند و افزایش بیشتر سهم ورزش در مخارج دولتی و حمایت دولت از بخش خصوصی را خواستارند .

فتاحی اقتصاد ورزش را دارای جنبه های مهمی برای توجه بیشتر به این امر دانست و گفت : ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ، تولید کالاها ، تجهیزات و مکمل‌های غذائی در ورزش ، صادرات کالاها و خدمات ورزشی، رونق گردشگری و توسعه بازارهای محلی از طریق حوادث ورزشی ، تبلیغات ، انتشارات و حق پخش تلویزیونی ، ایجاد تأسیسات و امکانات گسترده ورزشی ، مسائل فرهنگی و امنیتی ، افزایش رفاه عمومی و سرمایه اجتماعی و انسانی در جامعه ، مدال‌های دریافت شده در مسابقات المپیک ، جهانی (شهرت و رقابت بین المللی ) از جمله آنها است .

مدیر کل ورزش و جوانان استان گفت : اگر این فرض را بپذیریم که افزایش روحیه ورزشکاری در جامعه منجر به کاهش احتمال ارتکاب جرم می شود ، سرمایه‌گذاری در گسترش ورزش بسیار کم‌هزینه تر و کارآتر از سرمایه‌گذاری مبارزه و جلوگیری از جرم و جنایت است .

وی ادامه داد: ورزش خدمتی است که در مناطق محروم نیز تقاضا می‌شود و می‌توان بعضی ورزش‌های کم‌هزینه مانند فوتبال و کشتی یا ورزش‌های رزمی را در ایران در شمار کالاها با ارزش کمتر در نظر گرفت که افراد در دهک‌های پائین درآمدی آن را تقاضا و با افزایش در آمد به سمت ورزش‌های پرهزینه حرکت می‌کنند و همین امر اختصاص یارانه دولتی به ورزش‌هایی را که می‌تواند در طبقه پائین دسته‌بندی شوند از لحاظ تئوری‌های اقتصادی توجیه کند .

فتاحی با بیان اینکه نکته مهم در ارتباط با کشور ایران این است که حجم بازار ورزش و گردش مالی آن در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و بسیاری از کشورهای دیگربسیار بالاست افزود : این امر می‌تواند از جمعیت جوان بودن آن ، آب و هوای متعادل ، وجود فرهنگ ورزش در تمدن اسلام و ایران باشد که داشتن یک بازار داخلی با تقاضای گسترده می‌تواند عاملی برای رونق در بازار ورزش و کسب توانایی رقابت برای تولید کنندگان کالاها و خدمات ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی باشد .

مدیر کل ورزش و جوانان استان تصریح کرد : نکته مورد توجه در اقتصاد ورزش وجود اثرات جانبی مثبت آن برای جامعه و بخش‌های دیگر اقتصادی است مانند سلامت فیزیکی وروانی جامعه ،جذب گردشگر، ارتقای سرمایه اجتماعی که سرمایه گذاری دولت در این بخش را توجیه می کند .

وی گفت : ورزش نه تنها در سطح ملی یک صنعت درآمدزا است بلکه می‌تواند به توسعه اقتصادی محلی و کوچک کمک کندو تقویت ساختار بازار و قوانین ورزش در سطوح استانی و منطقه‌ای می تواند به رشد صنعت ورزش و منفع اقتصادی ناشی از آن در این مناطق کمک کند .

فتاحی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در ورزش به شکوفائی اقتصادی کمک می‌کند؟ گفت: عقیده غالب در بین مردم برخی از جوامع نگریستن به ورزش به مانند یک کالای مصرفی است و اهمیت آن در تولید و رشد و توسعه اقتصادی و توزیع بهتر درآمد غافل اند هر چند پرداختن به ورزش نیازمند به هزینه های بالای زیر‌بنایی است ولی این هزینه‌ها را نمی‌توان در کنار مخارج و هزینه‌های مصرفی قرار داد چرا که امروزه به همان نسبت که درآمدهای ملی صرف ورزش می‌شود در بعضی از رشته‌های ورزشی در کوتاه مدت و در بعضی از رشته‌های ورزشی در دراز مدت می‌توان میزان برگشت سرمایه را بصورت مستقیم و غیرمستقیم مشاهده کرد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری در ورزش میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افزایش می‌یابد اظهار کرد: در کنار آن مکان جذب درآمد از طریق برگزاری مسابقات بین‌المللی ، جذب گردشگران و سطح سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه افزایش می‌یابد که مانع اصلی در روند سرمایه‌گذاری در بخش ورزش کشورها عدم رویت منافع قابل برگشت حاصل از این سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم است در حالی که نگرش مثبت به ورزش و امور جنبی آن سودهای سر شار را بطور مستقیم و غیرمستقیم در آینده نصیب آنان می‌کند و وجود نگرش مثبت در جوامع پیشرفته نسبت به ورزش ، سبب سرمایه‌گذاری در امر ورزش به منظور بالا بردن سطح سلامت و تندرستی و تأثیر بر افزایش سطح بهره وری در تولید گشته و همین امر سبب شده که رفته رفته بیشتر کشورهایی که قبلا توجه آنچنانی به ورزش نشان نمی دادند سهمی رو به افزایش ، برای سرمایه گذاری در امور ورزشی قایل شوند.

فتاحی تصریح کرد: بودجه ورزش در کشورهای توسعه یافته یا بعضی از کشورهای در حال توسعه با سرعت بی‌سابقه ای افزایش یافته است چرا که این گونه کشورها به تأثیر ات دراز مدت ورزش از لحاظ رشد و توسعه اقتصاد ملی واقف گشته‌اند ورزش یک سرمایه دراز مدت است که اثر آن در رشد و توسعه معلوم و محرز است .

وی در پایان گفت: سرمایه گذاری در ورزش از جمله سرمایه گذاریهایی است که دارای دوران باروری کوتاه مدت و دراز مدت است که با پرداختن به آن می‌توان نتایج اجتماعی فرهنگی و نتایج اقتصادی شایان توجهی را به دست آورد و در تأمین نیازهای جامعه و رفاه ملی کوشید.

۲دغدغه اصلی مردم

۲دغدغه اصلی مردم شهرستان را اشتغال و معیشت عنوان کرد و گفت :با